Jump to content
Sign in to follow this  
X-death

Déassembleur 68K / Z80

Recommended Posts

Bonjour,

Comme dit sur la Shoutbox hier soir un nouvel outil est arriver sur la scène MD : un Déassembleur pour le 68K et le Z80.

Un grand merci à son auteur  bgvanbur qui l'a conçu de manière à ce que le code obtenu soit assamblable directement avec la plupart des assembleurs.

D'ailleurs bgvanbur à carrément écrit toute une suite d'outils pour faciliter le développement

scd68kdcleanup  Kind of cleans up output from 68kd (68k disassembler)scdasm  Wrapper for your favorite assembler and favorite optionsscdasmall  Run asmx, asm68k, and SNASM68K and verify they have the same outputscdbin2asmdata  Convert binary data to asm data streamsscdchecksum  A specific tool to make a 16 bit checksum for all but first two bytes  and put the 16 bit checksum at the first two bytes of the file.  Used for a specific homebrew game.scdcinepakencode  Encode a cinepak filescdcinepakencodeframe  Encode the image data for a cinepak framescdextractipsp  Extract IP and SP from an ISO.scdget  Retreive the iso for the Sega CD in your CD-ROM  Uses dd programscdhex  Does a search and replace using hex strings (I used for Sonic CD hacking)scdimg2tile  Converts an image to Sega VDP data  Uses Perl's Image::Magick libraryscdimgvdppalette  TODO work in progressscdisofilefromoffset  Determines the filename from which an ISO byte index corresponds to  Uses isoinfo programscdlittle2bigword  I used this to convert cram part of savestate file the more convient endianscdmake  Used to make a Sega CD ISOscdmoviedecode  Used to decode a Cinepak for Sega filescdtile2img  Converts Sega VDP data to a PNGscdupdatebinfile  Takes a binary file and replaces it at a specified byte index in a file.  Useful for overwriting data in an ISO file.scdwav2pcm  Converts a wav file to Sega CD PCM datascdwrite  Writes Sega CD files out to a CD-R

Vous pouvez retrouver tout ça sur sourceforge :

http://sourceforge.net/projects/scdtools/

Personnellement j'ai tester que scddisassemble car je cherchait une alternative à IDA.

Il nécessite d'avoir un environnement perl d'installer sur sa machine ( j'utilise Strawberry Perl 64).

Le fichier de sortie asm est d'environ 28-30 mo pour une ROM de 2Mo.

voici la syntaxe que j'utilise :

scddisassemble.pl -68k -asm68k -lcase -asmfile=result.asm -genesisrom -code=0x300 Wukong_SFT.bin
PAUSE

Pour améliorer le résultat il est également conseiller de spécifier l'adresse de début du code ( en général 0x300 pour la Megadrive).

Je n'ai trouver qu'une syntaxe "mal convertit" qui poserait problème

move a6,usp

qui est à remplacer par

move.l  a6,usp

pour une compilation avec ASM68K.

Bonne bidouille ;)

Sign in to follow this  

• Create New...